Designa ett barn, rätt eller fel?!

Hejsan allehoppa, jag tror att jag håller på att bli galen. Sitter och kollar på ett program på tv 4 "En skräddarsydd lillasyster". I detta programet tar de upp många stora och svåra etiska frågor. Är de rätt att skaffa ett barn för att rädda sitt andra barn mm? Jag är jätte splittrad i denna fråga, men jag har dock läst en bok som heter allt för min syster den hanlar om exakt samma sak, hon föds för att rädda sin syster från leukmi. Men är de okej att "designa ett barn"?

Jag vet att de är lätt att vara stor i mun om man inte har vart med om samma sak. Att ha ett genetiskt sjukt barn utan att kunna göra något måste vara fruktansvärt. Men i detta fallet har dem fått tillåtelse att "designa" en lillasyster för att rädda sin son. Jag kan ärligt säga att jag vet inte hur jag skulle reageraom de hände mig. Hade jag vetat att jag kunde rädda mitt barn hade jag nog gjort de. Men då kom mer den främsta etiska frågan in, är de rätt mot systern sen när hon växer upp? Jag känner sorg för denna familjen och de sönerna som har drabbats. De tror & hoppas jag alla människor gör.

Min fråga, hur står kristendomen till denna fråga. Är genmanupilation "lagligt" enligt Bibeln? Så snälla kan ni något om denna fråga kan ni väl skriva en kommentar? Jag vill gärna höra era argument och resonemang. De värsta som finns är att vara okunnig.

Tillslut systrar och bröder, ni kan väl be för denna familjen? Det skall jag göra.

Jag kan inte göra mycket, men jag ska göra de jag kan ! =)

Love Miccan <3

Kommentarer
Postat av: Marta

Hej Mikaela!



Jag tackar för kommentaren på min blogg. Vill du ha reda på "vad bibeln säger" är jag nog fel person, inte för att jag inget kan det jag kan utan för att det helt enkelt inte var möjligt med genmanipulation på bibelns tid.



Det jag är orolig för är väl möjligtvis att man börjar förvänta sig ännu "perfektare" människor och är mer selektiv. I mitt inlägg;http://dadamzungu.blogspot.com/2009/04/selektiv-babylycka.html tangerar jag detta.



Ta mig inte som en auktoritet utan berätta gärna hur du tänker. Allt gott! /Marta

2009-05-27 @ 22:40:04
URL: http://dadamzungu.blogspot.com
Postat av: Erica @ toliveforchrist

Svar: - Hej! Kul att du hittade till vår blogg! :) Jag är 20 och Idah är 19.. :)

- Personligen tycker jag att det där är fel. Jag tycker att man ska få födas som man är, och att vi kan be om helande istället för att skapa speciella syskon som kan donera...

- God bless!

2009-05-28 @ 22:23:16
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/
Postat av: Celia

Vilken intressant blogg du har, känner mej hemma bland dina ämnen, och tack för ditt besök inne hos mej.

Att designa barn är något som enbart Gud ska göra - han är skaparen, vi är skapelsen. Det är bara Han som kan bestämma när ett barn ska bli till och slutligen är det bara Han som vet när sista andetaget tas. Han har i sitt ord aldrig gett oss i uppdrag att styra över det.

Blessings!

2009-06-05 @ 09:55:53
URL: http://fridenspensionat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0