Hur kan det vara möjligt?!

Hellu...

Jag sitter och tänker på den lektionen som vi hade i veckan, där en grupp av några elever fick bestämma vad man skulle göra. Då hade dem tagit fram lite etiska & moraliska frågor som vi i klassen skulle svara på Ja/Nej. Ställde man sig upp höll man INTE med, satt man kvar nere så HÖLL man med.

Så kommer första frågan;    

"Anser ni att sjuka personer som har orkasakat sin sjukdom själva har lika rätt till vård?"

De personerna i klassen ansåg att om man orskat sjukdomen själv så skall man betala för den själv med. Med detta menar dem exempel att om du röker och får canser så skall du betala själv... helt absurt!

Tro det eller ej, jag var den enda i klassen (av 35 personer) som ansåg att de inte skulle spela någon roll. Så tänker jag såhär... Om någon av dem skulle dricka sig så fulla att de skulle behöva magpumpas (som dem orsakat själva), skulle dem inte vilja ha hjälp då? Eller om dem någon gång i sitt liv har tagit ett bloss av en ciggarett och får canser, skall dem betala de själva då?

Andra frågan;

"Skulle ni kunna tänka er att döda EN katt för 2 lyx jorden runt resor (allt betalt)?"

Då är de edast två killar som tycker att man kan döda en katt. Alla andra tycker att de är moraliskt fel. De skulle aldrig kunna döda en katt för en sådan "ytlig" sak.

Det som jag finner sjukt och ironiskt i de hela och de sa jag också, är att de värdesätter en katt högre än en människa?!?
Hur som helst så slutade de med att de höll med mig tillslut, man kanske inte alltid bara kan tänka på sig själv!


Hur reagerar ni, tycker inte ni att de låter konstigt?


Hoppas ni har haft en trevlig dag, kramar Miccan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0